Aké sú rozdiely v nákupnom správaní generácie Millenials a Generácie X?
Ak by sme to chceli zhrnúť jednou vetou, tak mladí nakupujú častejšie, ľudia v strednom veku chcú kvalitu a často si aj viac doprajú.
Mladí ľudia sa dnes nazývajú aj generácia Millenials, pretože ide o ľudí, ktorí sa narodili 1980-2000 v očakávaní nového tisícročia.
Generácia X sú najmä ich rodičia, narodení v rokoch 1980 -1965. Povojnová generácia, narodená v rokoch 1945 – 1964, sa označuje aj názvom Baby Boomers.
Millenials
Millenials sú orientovaní viac na značky ako generácia X, ale na druhej strane vyhľadávajú značkové produkty v rôznych akciách a zľavách. Sú výrazne viac náchylní na impulzivné nákupné správanie. Sledujú novinky a radi skúšajú nové produkty (71% z nich), čo je pre každého marketéra ideálna cieľová skupina.Na internete nakupujú výrazne častejšie. Takmer polovica z nich aspoň raz za mesiac.
Radi surfujú a ak sa im niečo zapáči, tak si to kúpia. Vyhľadávajú nové obchody, riadia sa viac podľa recenzií a odporúčaní priateľov a známych. Takmer polovica z nich nakupuje aj na zahraničných internetových obchodoch ako eBay, Aliexpres, ale aj v špecializovaných zahraničných obchodoch.
Generácia X
Naopak Generácia X a Baby boomers preferuje pri nakupovaní viac kamenné obchody. Na internete kupujú racionálnejšie, najmä to, čo potrebujú. Zhruba 1/3 z generácie X nakupuje na internete aspoň raz za mesiac. Obchodu potrebujú dôverovať, majú väčší strach nakupovať na neznámych internetových obchodoch. Na eBayi alebo Aliexprese nakupuje aspoň občas zhruba 1/3 z Generácie X. Preferujú viac slovenské a české internetové obchody.
V čom je ale najväčší rozdiel je cena.
Generácia X si pri viacerých kategóriách dopraje drahšie produkty. Táto cieľová skupina môže byť zaujímavejšia práve pre obchodníkov, pretože dokáže priniesť vyššie marže. Millenials sú ochotní investovať viac pri nákupe mobilných telefónov alebo kamier. Súvisí to s ich životným štýlom.
Generácia X síce nakupuje o niečo menej, ale pri mnohých kategóriách si dopraje vyššiu kvalitu vo vyššej cene. Najmä ak ide o produkty do domácnosti na dlhšie obdobie ako je nábytok, práčky alebo chladnička.
Deklarované priemerné ceny nákupu kategórie za posledný rok (tí, čo kategóriu zakúpili za posledný rok).
Mnoho firiem a obchodov sa dnes zameriavaná primárne na cieľovú skupinu mladých ľudí do 35 rokov. Mladí nakupujú síce intenzívnejšie a sú ľahšie zasiahnuteľní internetovou reklamou, ale sú menej lojálni a cenovo citlivejší. Naopak Generácia X je lojálnejšia k obchodom, ktoré pozná a má s nimi dobrú skúsenosť. Ale v mnohých kategóriách produktov či služieb si rada dopraje a je ochotná za kvalitu zaplatiť viac.