HR nepotrebuje marketing. Je to naozaj tak?
Ak vnímame marketing len ako reklamu, tak HR naozaj nepotrebuje marketing. Ak sa však na problematiku pozrieme celistvo, tak zistíme, že nielenže HR potrebuje marketing, ale je to aj nevyhnutným súčasťou na prilákanie talentov.
Keď ste si hľadali zamestnanie, na čo ste sa zamerali? Bolo Vám jedno do akej firmy nastúpite? Posielali ste životopisy do všetkých firiem, kde hľadali človeka s Vašimi skúsenosťami, alebo ste si vyberali?
Tak ako Vy, sa správajú aj iní ľudia na trhu práce, najmä generácia Milenials.
Hľadajú firmu, ktorá je buď všeobecne známa, alebo takú, kde vidia potenciál rastu. Firmu, kde budú môcť zužitkovať svoje vedomosti a skúsenosti a zároveň sa dozvedia nové informácie, postupy či procesy. Potrebujú, aby ich potenciálny zamestnávateľ v nich vzbudzoval rešpekt a napĺňal ich osobné ambície.
A preto aj HR potrebuje marketing.
Nie reklamu, ale budovanie mena, dôveryhodnosti a určitej jedinečnosti na trhu práce. Potrebuje uchádzača osloviť a presvedčiť ho, že je tá pravá pre neho. Veľké firmy ťažia zo svojho mena, ktoré už na trhu majú vybudované. Preto sa do nich hlási veľké množstvo kandidátov a môžu si vyberať.
Tie menšie, ľudia nepoznajú, nevedia, čo od nej majú očakávať a často firmu vnímajú ako neperspektívnu v rámci kariérneho rastu. Menšej firme, ktorá nemá výhody veľkých firiem, často zaberie omnoho viac času nájsť vhodného uchádzača. A ak ho nezaujme a uchádzač má pocit, že firma nenaplnila jeho očakávania, do pár mesiacov odchádza.
EVP, resp. jedinečnosť na trhu práce a aktívne budovanie employer brandingu
Existuje aj iná cesta, a tou je vytvorenie EVP (Employee Value proposition), čiže hodnoty, ktorú firma poskytuje svojim zamestnancom. Vytvoriť hodnotu, ktorou sa odlíši, ktorá bude jedinečnosťou alebo benefitom pre uchádzačov na trhu práce, najmä pre tie tzv. talenty.
A to už sme pre Employer Brandingu alebo aj marketingu v rámci HR.
Na otázku, prečo by sme mali budovať branding, je veľmi jednoduchá odpoveď. Pozrime sa na spotrebiteľský marketing a príklad z trhu čokolád. Idete do obchodu a okrem štandardných značiek ako Milka, Figaro, Orion či Lind, je na pultoch veľa menších značiek. Vnímate ich? Uvažujete o ich kúpe? Väčšina z nás nie. Avšak, ak nás osloví obal, odporúča nám ju známi alebo kolega, alebo sme s čokoládou konfrontovaní v médiách, dáme jej šancu. A tak je to aj pri výbere zamestnávateľa. Preferujeme známe spoločnosti, ale ak nás niekto menší osloví, či už zaujímavou ponukou, alebo svojou komunikáciou, stránkou, socialnými sieťami, spoločenskou zodpovednosťou alebo odporúčaniami okolia, životopis pošleme a tak dáme spoločnosti šancu.
HR manager je svojím spôsobom kľúčová osoba v spoločnosti. Musí poznať procesy v organizácii, firemnú kultúru, personálne a mzdové predpisy, osobitné vlastnosti zamestnancov v rámci tímov a ich kompetencie a okrem toho musí byť aj čiastočným marketérom.
Ak neviete ako na to, sme tu pre Vás.