Je e-bay hrozba pre slovenské e-shopy?
Prečo je nákup na zahraničných portáloch ako eBay či AliExpress čoraz populárnejší?
Ľudia totiž už nenakupujú len kvôli potrebe, ale robia si nákupmi radosť, najmä ak pri týchto nákupoch neminú veľa peňazí. Náušnice za euro? V Slovenskom e-shope nereálne, na eBay bežná vec. Aj pre tento fakt ľudia čoraz častejšie siahajú po týchto portáloch. Slováci sú vynaliezavý národ a jazykovú bariéru často prekonávajú prekladaním produktov, ktoré si chcú na týchto portáloch kúpiť. eBay či AliExpress sú často prvou voľbou pri drobných veciach ako je oblečenie či doplnky. Radi tu nielen nakupujeme, ale aj hľadáme inšpirácie. Niektorí z nás si surfovaním a prezeraním produktov krátia voľný čas. A cena je len jedna z výhod. Druhou výhodou týchto portálov je často originalita veci, a teda záruka, že danú vec nebude mať kolega, kamarát, či iní ľudia.
Kto sú nosní zákazníci týchto e-shopov?
Na portáloch ako eBay a AliExpress podľa našej štúdie Ako nakupujeme nakupuje v súčasnosti 55% Slovákov vo veku 18-24 rokov a 44% vo veku 25-34 rokov. Ide o nosnú skupinu ľudí, ktorí celkovo na internete nakupujú najviac. S vekom síce klesá počet zákazníkov týchto portálov, ale aj medzi ľuďmi vo veku 55-69 rokov má svojich priaznivcov, 17,5% z nich. Neexistujú rozdiely medzi mužmi a ženami, veľkosťou miesta bydliska, ani medzi výškou príjmu. Rovnako na eBay nakupujú tí, ktorí majú príjem domácnosti do 750€ ako tí, ktorí majú príjem nad 1500€ na domácnosť. Viac však preferujú nákupy na týchto portáloch ľudia s maturitou, či vysokou školou.
Čo to znamená?
V prvom rade ide o veľkú konkurenciu pre e- shopy a odliv zákazníkov zo slovenských e-shopov. Mladí ľudia sú celkovo menej lojálni zákazníci a bude čoraz ťažšie udržať si ich. Obchodníci budú musieť začať vnímať konkurenciu nielen doma, ale aj v zahraničí a prispôsobovať tomu ponuku, ceny a služby.
Na druhej strane zaujímavou skupinou zákazníkov na internete sa stávajú aj ľudia vo vyššom veku. Sú internetovo zdatní, lojálnejší, často vyžadujú vyššiu kvalitu produktov a ocenia dôveryhodnosť obchodníka. Títo ľudia nakupujú na zahraničných portáloch sporadicky, nedôverujú im. Potrebujú mať možnosť spýtať sa na produkt, prípadne ho jednoducho vrátiť, ak by nezodpovedal očakávaniam. Na zahraničných stránkach vnímajú za riziko práve vrátenie tovaru a preto siahajú najmä po slovenských, prípadne českých e-shopoch.
Riešením môže byť aj cielenie na staršiu generáciu
Súčasná snaha e-shopov prilákať mladých nakupujúcich tak naráža na problém. Internetová gramotnosť sa bude len zvyšovať a počet ľudí schopných nakupovať cez zahraničné stránky bude len narastať. Na druhej strane je na trhu priestor oslovovať ľudí v strednom a vyššom veku. Tu už ale facebookova reklama s peknými obrázkami nestačí.
Títo ľudia potrebujú dôveru. Je to budovanie mená, čiže brandingu e-shopu, je to komunikácia v štýle tejto generácie.
E-shop zároveň musí byť „user friendly“ k tejto generácií. Znamená to otestovať si stránku formou usibility testov reálnou cieľovou skupinou týchto zákazníkov. Návratnosť je vo vyššej lojalite tejto cieľovej skupiny.