Skupinové diskusie prinášajú lepšie pochopenie trhu
Prečo prieskum v malej skupine respondentov?
Diskusie v malej skupine dokážu odhaliť skryté tajomstvá. Skúsený moderátor vtiahne všetkých respondentov do diskusie. Respondenti dokážu odbúrať svoje obavy a predsudky a spontánne reagovať na rôzne otázky.
Moderátor sa s respondentmi doslova hrá. Využíva rôzne projektívne techniky, a psychologické cvičenia. Vďaka tomu dokáže odhaliť postoje, zvyky, očakávania, spotrebiteľské správanie, ktoré by sa v štandardnom dopytovaní nepreukázalo.
Moderátor má počas diskusie možnosť pozorovať respondentov a dokáže interpretovať aj ich neverbálnu komunikáciu (reč tela, hlas, intonáciu).
Ľudia často nevedia vyjadriť svoj názor, mnohé činnosti robia zo zvyku a podvedome. Na druhej strane práve tieto podvedomé reakcie ovplyvňujú ich spotrebiteľské správanie. A mnohé z nich sa nedajú štandardným dotazníkom pokryť, lebo ich respondenti nedokážu spontánne odhaliť.
Chcete priniesť na trh novú značku, produkt, inováciu? Poznáte spotrebiteľské správanie?
- Kde ich používajú?
- Kedy ich používajú?
- Ako často ich používajú?
- Ako jednoduché alebo naopak obtiažne je ich požívanie?
- Ako ich nakupujú?
- Kde ich nakupujú?
- Aký majú k ním vzťah?
- Aký je všeobecný názor na tieto produkty?
- Čo sa im na týchto produktoch páči?
- Aké majú výhrady pri týchto produktoch?
Klesá Vám predaj a Vy si myslíte, že je to z dôvodu ceny?
Neraz sa mi stáva, že klient má svoju hypotézu prečo im klesajú predaje. Väčšinou sa domnievajú, že ide o konkurenčný cenový boj, kde vyhráva iná značka, ktorá má napríklad viac akcií. Pri diskusiách so spotrebiteľmi ale zistíme, že dôvody sú úplne iné.
V poslednej dobe je častým dôvodom zmena životného štýlu, prechod na zdravšiu stravu, moderné suroviny. Alebo produkt zmenil obal, chuť, znížila sa podľa respondentov kvalita produktu. Dôvodov môže byť veľa a je potrebné tieto dôvody identifikovať a urobiť nápravné opatrenia. Práve analýza nákupných bariér je výzvou na zmenu a inováciu produktu.
Keď respondenti popisujú osobu, ktorá má meno Vašej značky
Jednou z projektívnych techník je napríklad personifikácia. Respondenti dostanú úlohu popísať produkt alebo značku na základe osoby, ktorá sa im k nej vybaví.
Neraz sa mi stalo, že značku reprezentovala osoba:
- vo vyššom veku
- ktorá vykonáva manuálnu prácu
- večer trávi pri nudných seriáloch alebo futbale s pivom ruke, prípadne v miestnom pohostinstve.
- nepotrpí si na oblečení
- ak vlastní auto, tak starú Škodovku
Myslíte si, že takýto opis môže charakterizovať značku, ktorá je trendy a má potenciál rásť?
Moderátor počas diskusie využíva rôzne obrázky ľudí, zvierat, emócií. Pomocou takýchto projektívnych techník sa dá aj v malých skupinách respondentov nájsť viac informácií ako v štandardnom prieskume formou dotazníka.