5 zmyslov v podnikaní alebo ako spríjemniť nakupovanie
Máte obchod, kamennú predajňu? Potom nezabudnite, že zákazník má nielen oči. Pamätajte na všetky zmysly: zrak, sluch, čuch, chuť, hmat. Pretože ak budete myslieť marketingovo, môže to zlepšiť váš obchod.
Zamyslite sa a odpovedzte si úprimne: Čo vidí zákazník ako prvé, keď vstúpi do predajne? A vidí to dobre – je u vás svetlo, čisto a útulne? Je v predajni, v prevádzke čisto, útulne? Je tovar poukladaný alebo nahádzaný na kope?
A čo počuje? Skutočne to musí byť to isté rádio v každej prevádzke? A viete vlastne, ktoré rádio najradšej počúvajú vaši zákazníci? Spýtali ste sa ich niekedy, či im nevadí ohlušujúca hudba pri jedle? Alebo či im naopak nechýba dobrá hudba pri čakaní?
Neopomeňte ani hmat, pretože je už dávno dokázané, že to, čo zákazník vezme do ruky a môže vyskúšať, dotknúť sa, to aj kúpi. Sem radím aj vnímanie teploty – ak je u vás v predajni zima, ľudia sa tam iste dlho nezdržia. Ak predávate potraviny, tak vyskúšajte aj možnosť nejakú dobrotu ochutnať a nájdite všetky spôsoby, ako by to mohlo podporiť váš predaj a vzbudiť záujem zákazníka.
Vôňa. Tak to je celá veda. Je pritom smutné, že aj teraz nie je výnimkou, že prvé, čo zacítite pri vstupe do reštaurácie je „vôňa“ prepáleného tuku. Spýtajte sa prichádzajúcich zákazníkov, či niečo zacítili a či im vaša predajňa, pracovisko vonia. Príjemná vôňa vie totiž udržať zákazníka dlhšie v predajni. Funguje tzv. čuchová pamäť, čo znamená, že ľudia si výrazne viac pamätajú to, čo cítia ako len vidia alebo počujú.
Podľa prieskumov príjemná vôňa až o 40% zlepšuje náladu, vie pozitívne ovplyvniť túžbu po danom tovare/službe a zákazníci sú vtedy ochotní zaplatiť dokonca viac. Vôňa mení vnímanie času, zvyšuje emočnú väzbu zákazníka k produktu a tým podnecuje príjemné pocity spojené s nakupovaním.
To, ako sa zákazník cíti v predajni ovplyvňuje jeho náladu, celkovú atmosféru a podvedome aj nákup. Ak sa mi niekde niečo nepáči, radšej rýchlo utekám. Ale platí to aj naopak.
A na záver zapojte svoj šiesty zmysel, intuíciu a empatiu k zákazníkom…tá vám najlepšie napovie, čo by ste mali zlepšiť. Prajem Vám, nech majú Vaši zákazníci čo najlepší pocit, keď zavítajú do Vášho obchodu.