Ako nenahrávať zákazníkov konkurencii?
Žijeme síce v digitálnom svete a nákupy z pohodlia domova využívame čoraz častejšie. Stále však existujú komodity, kde potrebujeme pomoc, radu alebo jednoducho vysvetlenie od odborníka. Väčšina populácie Slovenska má s odborníkom spojeného zamestnanca obchodu, ktorý dané produkty predáva. Čo ale ak odborník nie je odborník?
Čo nasleduje ak predávajúci nesplní naše očakávania?
Z našich prieskumov jednoznačne vychádza, že nespokojný zákazník navštívi radšej inú predajňu a ak mu tu zamestnanec ochotne poskytne odborné poradenstvo, poradí, produkt zakúpi tu alebo na ich webe. Zákazníka ste stratili a je dosť možné, že pri ďalšom nákupe tejto kategórie, už pôjde priamo do predajne vašej konkurencie. Vaša konkurencia tak zadarmo získava vášho zákazníka.
Koľko zákazníkov takto stratíte denne? Koľko mesačne? Koľko sklamaných zákazníkov od konkurencie získate vy?
Aj takéto odpovede sú veľmi dôležité pri tvorbe marketingovej stratégie.
Veľa firiem má k tejto problematike prístup: „Síce strácame aj my, ale rovnako stráca zákazníkov aj konkurencia. Aj u nich sú zamestnanci, ktorí zákazníkov odradia. “
Firma pozerajúca dopredu, v tom vidí príležitosť.
Firma, ktorá v dnešnej dobe, kedy ponuka výrazne prevyšuje dopyt, pozerá dopredu, rozmýšľa inak. Zameria sa na kvalitnejších zamestnancov, ktorých v pravidelných intervaloch bude vzdelávať o novinkách v kategórii, správne motivovať, a tak si zaistí, že od nich zákazníci neodídu z dôvodu nekvalifikovanej sily. Bude ich školiť k správnemu a empatickému prístupu k zákazníkov, k tomu ako správne zvládnuť aj krízové situácie so zákazníkom. Pretože odporúčanie je často viac ako akákoľvek platená reklama. Zákazníci obchod neodporúčajú len kvôli cenám či sortimentu, ale aj preto, že sa vo vašej predajni cítili dobre, že im personál odborne poradil, že im predávajúci ochotne odpovedal na všetky ich otázky.
Často sa stretávame aj s názorom: „Nevieme mať lepších zamestnancov, lebo na trhu je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.“ Pravda je ale taká, že kvalifikovaná pracovná sila na Slovensku je. Časť z nej podniká, časť robí v zahraničí a tretia časť sa pohybuje na trhu práce a čaká na lepšie príležitosti. Je potrebné týchto ľudí správne osloviť a motivovať. A to nielen finančne, ale aj inými rôznymi benefitmi, pozitívnou spätnou väzbou alebo aj slovom ďakujem. Každá firma už v dnešnej dobe motivuje svojich zamestnancov širokým spektrom benefitov, ale ruku na srdce, koľko firiem prispôsobuje ponuku benefitov a motivačných faktorov naprieč organizáciou, podľa očakávaní zamestnancov, podľa ich veku, rodinnej situácie, či potrieb?
Chcete vedieť ako na to? Radi sa s Vami stretneme a ukážeme Vám to.